Link do strony głównej Biuletunu

  Menu
  • Strona główna
  • Info o jednostce
  • Opinie RIO
  • Prawo
  • Władze
  • Oświad. majątkowe
  • Referaty
  • Ochr. środowiska
  • Majątek gminy
  • Finanse
  • Podległe jednostki
  • Konsultacje
  • Strategia
  • Programy
  • Ogłoszenia
  • Moja sprawa
  • Przetargi 2008
  • Przetargi 2009
  • Przetargi 2010
  • Przetargi 2011
  • Z.Publiczne 2008
  • Z.Publiczne 2009
  • Z.Publiczne 2010
  • Z.Publiczne 2011
  • Z.Publiczne 2012
  • Z.Publiczne 2013
  • Z.Publiczne 2014
  • Zbycie mienia
  • Konkurs ofer
  • Obwieszczenia
  • Gazeta
  • Zam.do 14tyś.EUR - 2013 r.
  • Zam.do 14tyś.EUR - 2014 r.
  • Zamówienia do 30tyś. EUR - 2014 r.
  • Rada Gminy
  • Informacja
  •   INNE
  • Wybory 2014
  • Instrukcja Obsługi
  • Redakcja BIP
  • Nieudostępn. w BIP
  • CKNONW
  • GCR Skołyszyn
  • ICEO Skołyszyn
  • OSP Skołyszyn
  • LGD LIWOCZ
  •   Mapa
  • Mapa serwisu
  • Galeria
  •   Szukaj

    Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn




    Uchwała Nr XXIX/232/2006
    Rady Gminy w Skołyszynie
    z dnia 27 marca 2006 roku


    w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
    Gminy Skołyszyn.
     


    Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr113, poz.904, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80,poz.717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz.1203 oraz 2005r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175,poz.1457) oraz art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005r.Nr 236, poz. 2008 ), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle,
     

    Rada Gminy Skołyszyn
    uchwala co następuje:
     

    § 1

    W celu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn wprowadza się do stosowania na zasadzie powszechnie obowiązujących przepisów gminnych niniejszy regulamin dotyczący zasad i sposobu gromadzenia, usuwania i unieszkodliwiania stałych i płynnych odpadów komunalnych oraz utrzymania właściwego stanu porządku i czystości, zwany dalej regulaminem..
     

    § 2


    Regulamin określa:
    1/ Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące:
    a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów
    b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego
    c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

    2/ Rodzaj i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także warunki
    rozmieszczania tych urządzeń oraz utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym.

    3/ Częstotliwość i sposób usuwania odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

    4/ Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
    przeznaczonych do wspólnego użytku.

    5/ Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w
    poszczególnych nieruchomościach.

    6/ Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
    przeprowadzania.
     

    § 3


    Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
    1/ Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005r.Nr 236, poz. 2008).
    2/ Właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające
    nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
    3/ Odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych
    pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
    4/ Odpadach niebezpiecznych – należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje pochodzenie, skład biologiczny, chemiczny oraz inne właściwości i okoliczności stanowią zagrożenie dla życia ludzi albo dla środowiska.
    5/ Odpadach organicznych – należy przez to rozumieć odpady z ogrodów i resztki kuchenne z wyjątkiem mięsa i kości.
    6/ Odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne dużych rozmiarów tj.: meble, wózki dziecięce, materace, zepsuty sprzęt gospodarstwa domowego itp.
    7/ Urządzeniach do gromadzenia odpadów – należy przez to rozumieć worki, pojemniki oraz kontenery przystosowane do gromadzenia odpadów stałych.
    8/ Zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,
    przystosowane do odbioru przez pojazdy przystosowane do ich przewożenia.
    9/ Nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki socjalno – bytowe gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.
    10/ Firmie wywozowej – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi  jednostkami organizacyjnymi lub podmioty posiadające zezwolenie Wójta Gminy
    Skołyszyn na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
    11/ Zwierzętach domowych – należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub w innym odpowiednim pomieszczeniu,
    otrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, w celach nie hodowlanych.
    12/ Zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta inne niż domowe utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych.
    13/ Obiektach użyteczności publicznej – należy przez to rozumieć urzędy organów administracji, zakłady opieki zdrowotnej, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o
    systemie oświaty, placówki kulturalno – oświatowe, cmentarze.
    14/ Terenach użyteczności publicznej – należy przez to rozumieć tereny, na których położone są obiekty użyteczności publicznej oraz parki ogólnodostępne, place zabaw dla dzieci, boiska sportowe i drogi publiczne.
    15/ Surowce wtórne – odpady komunalne nadające się do powtórnego wykorzystania
    16/ Sposób selektywny „u źródła” – zbiórka surowców wtórnych, w miejscu ich powstawania.
     

    § 4


    Określa się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz na terenach i obiektach użyteczności publicznej:
    1/ Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego na terenie nieruchomości.
    2/ Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości tras komunikacyjnych dla pieszych (chodniki, ścieżki itp.) położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości stanowiących ich własność, a w szczególności usuwania śniegu, błota, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń, w tym również zwalczanie gołoledzi i śliskości pośniegowej materiałami szorstkimi. Materiały szorstkie użyte do powyższych celów powinny być usunięte z chodnika i dróg, niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania.
    3/ Właściciele nieruchomości w zakresie nie uregulowanym przepisami o ochronie roślin oraz przepisów o ochronie gruntów rolnych, zobowiązani są do usuwania ze swych
    nieruchomości traw oraz chwastów szpecących i powodujących zagrożenie dla gruntów sąsiednich na koszt własny w terminie do końca lipca każdego roku .
    4/ Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie dróg publicznych należy do ich zarządców, a w przypadku przystanków komunikacyjnych należy do jednostek
    użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.
    5/ Wykonywanie obowiązków w zakresie utrzymanie czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy, a w przypadku wykonywania prac remontowych do właściciela nieruchomości.
    6/ Obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenach nie wymienionych w ustawie oraz  w niniejszym regulaminie należy do Gminy.
    7/ Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia zajmowanej przez siebie  nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych i
    utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
    8/ Mycie pojazdów samochodowych może odbywać się pod warunkiem, że powstające ścieki będą gromadzone w sposób uniemożliwiający przedostawaniu się ich do zbiorników wodnych ,kanalizacji sanitarnej lub do ziemi.
    9/ Organizatorzy imprez mają obowiązek utrzymania porządku w czasie imprezy (zapewnienie odpowiedniej ilości urządzeń do gromadzenia odpadów i szalet) oraz  uporządkowania terenu po ich zakończeniu.
     

    § 5


    Określa się rodzaj i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz zasady, częstotliwość i sposób ich usuwania:
    1/ Odpady komunalne powinny być gromadzone wyłącznie w urządzeniach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i usuwane z nieruchomości z częstotliwością, co najmniej dwa razy w miesiącu poprzez wystawienie ich w miejscach dotychczas ustalonych  w terminie określonym harmonogramem wywozu .
    2/ W przypadku dróg publicznych, odpady komunalne powinny być zbierane w urządzeniach do gromadzenia odpadów komunalnych o minimalnej pojemności 30 L ustawionych przy przystankach komunikacyjnych i opróżniane z częstotliwością, co najmniej dwa razy w miesiącu.
    3/ W przypadku obiektów użyteczności publicznej, dopuszcza się system gromadzenia odpadów komunalnych w urządzeniach do gromadzenia odpadów o minimalnej
    pojemności 240L.
    4/ Odpady nadające się do powtórnego wykorzystania – surowce wtórne, powinny być gromadzone w sposób selektywny „ u źródła” .
    5/ Zbiórkę surowców wtórnych określonych w pkt. 5, należy wykonywać poprzez ich  gromadzenie w urządzeniach do gromadzenia odpadów komunalnych o odpowiednim kolorze:
    - zielonym przeznaczonym na szkło
    - niebieskim przeznaczonym na papier i makulaturę
    - żółtym przeznaczonym na tworzywa sztuczne
    - czerwonym przeznaczonym na metale drobne
    - czarnym przeznaczonym na odpady komunalne których nie można wysegregować.
    6/ Za zbiórkę surowców wtórnych „ u źródła” stosuje się niższe stawki opłat, wówczas gdy segregacją objęta jest, co najmniej, zbiórka szkła, tworzyw sztucznych, metali
    drobnych oraz papieru i makulatury.
    7/ W dniu odbioru stałych odpadów komunalnych, urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych dla firmy
    wywozowej, nie powodując utrudnień i uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości lub osób trzecich.
    8/ Zabrania się wrzucania do urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych: śniegu, lodu, żużlu popaleniskowego, gruzu budowlanego, szlamów, ziemi, odpadów
    wielkogabarytowych, elektrycznych i elektronicznych.
    9/ Zabrania się wrzucania do urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych, odpadów niebezpiecznych określonych ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz. U.Nr 62, poz. 628 z późn. zm. ) i rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206 ).
    10/ Baterie, świetlówki, opakowania zanieczyszczone środkami ochrony roślin oraz opakowania zanieczyszczone farbami i rozpuszczalnikami, jako odpady niebezpieczne,
    zbierane będą akcyjnie, co najmniej raz w roku, przez wyspecjalizowane firmy, po uprzednim ogłoszeniu terminu zbiórki.
    11/ Przeterminowane lub niewykorzystane lekarstwa, powinny być oddawane do aptek i ośrodków zdrowia.
    12/ Apteki, ośrodki zdrowia, gabinety lekarskie, punkty weterynaryjne, wytwarzające odpady medyczne lub weterynaryjne, powinny posiadać stosowną decyzję starosty powiatowego i umowę z wyspecjalizowanymi podmiotami na odbiór i utylizację przedmiotowych odpadów.
    13/ Zużyte opony jako odpady niebezpieczne, powinny być dostarczane do zakładów wulkanizacyjnych, zakładów wymiany opon lub zakładów demontażu
    wyeksploatowanych pojazdów.
    14/ Odpady wielkogabarytowe oraz elektryczne i elektroniczne, powstające na terenie nieruchomości będą zbierane akcyjnie, co najmniej raz w roku, po uprzednim ogłoszeniu o terminie zbiórki oraz rodzaju zbieranych odpadów.
    15/ Odpady organiczne oraz pozostałości roślinne powstające na terenie nieruchomości powinny być kompostowane we własnym zakresie.
    16/ Zabrania się spalania odpadów komunalnych i niebezpiecznych oraz termicznego ich przekształcania poza instalacjami i urządzeniami przeznaczonymi do tego celu.
    17/ Zabrania się wysypywania i składowania odpadów komunalnych i niebezpiecznych w miejscach do tego nie przeznaczonych.
    18/ Odpady powstające w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej powinny być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych, a zasady ich usuwania określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz. U. Nr 62 poz. 628 z późn. zm. ).
     

    § 6


    1. Nieczystości ciekłe, powstające na terenie nieruchomości i w obiektach użyteczności publicznej, powinny być odprowadzane do istniejącej kanalizacji sanitarnej, a w
    przypadku jej braku, do bezodpływowych zbiorników (szamba wykonane zgodnie z przepisami techniczno – budowlanymi), użytkowanych w sposób uniemożliwiający
    przenikanie ich zawartości do ziemi i opróżniane z odpowiednią częstotliwością, co najmniej dwa razy w roku.
    2. Właściciel nieruchomości zabudowanej, ma obowiązek podłączenia wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, na warunkach
    określonych przez administratora sieci.
    3. Obowiązek, o którym mowa w ust.2 nie dotyczy właściciela nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone odrębnymi przepisami prawa lub w zbiornik bezodpływowy, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona.
    4. Zabrania się odprowadzania do sieci kanalizacji sanitarnej nieczystości ciekłych innych niż socjalno – bytowe.
    5. Zabrania się odprowadzania nieczystości ciekłych do kanalizacji deszczowej, rowów melioracyjnych i innych zbiorników wodnych oraz wylewania fekaliów na pola z
    wyjątkiem rolniczego wykorzystania ścieków.


    § 7
     

    1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zawarcia umowy i posiadania dowodów opłat za odbiór odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych z firmą wywozową.
    2. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie zawarł umowy i nie posiada rachunków, na korzystanie z usług określonych w pkt.1, gmina organizuje odbiór odpadów
    komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości  ciekłych, pobierając od tych właścicieli opłaty z zastosowaniem górnych stawek opłat, na podstawie decyzji wydawanej z urzędu.
    3. W przypadku określonym w pkt. 2, gmina zawiera umowę z firmą wywozową zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych i sprawuje kontrolę nad prawidłowym
    wykonywaniem przedmiotowych czynności.


    § 8
     

    1. Określa się zasady utrzymania zwierząt domowych:
    1/ Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są  zobowiązane do sprawowania nad nimi właściwej opieki, gwarantującej bezpieczeństwo otoczenia, a przede wszystkim nie pozostawiania zwierząt bez dozoru, jeżeli nie są  odpowiednio uwiązane lub nie znajdują się w pomieszczeniach zamkniętych bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.
    2/ Na terenach użyteczności publicznej psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi pod warunkiem sprawowania przez właściciela (opiekuna) psa, całkowitej kontroli nad jego zachowaniem.
    3/ Na wszystkich właścicieli psów nakłada się obowiązek ich oznakowania za pomocą metalowych znaczków rejestracyjnych.
    4/ Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.
    5/ Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do uprzątnięcia pozostawionych przez nie nieczystości z terenów użyteczności publicznej.
    6/ W przypadku podejrzenia zwierząt domowych o chorobę zakaźną ich właściciel jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia najbliższego lekarza weterynarii lub
    Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej w Jaśle.
    7/ Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani zapobiegać zakłócaniu spokoju i porządku publicznego przez te zwierzęta.

    2.Przepisy ust.1 mają odpowiednie zastosowanie do zasad utrzymania zwierząt gospodarskich w zakresie nieokreślonym § 9.
     

    § 9


    1.Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach i obiektach użyteczności publicznej.
    2.Określa się wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej:
    1/ Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich w celach hodowlanych i  produkcyjnych na terenach budownictwa wielorodzinnego oraz w promieniu min 50 m
    od obiektów użyteczności publicznej.
    2/ Osoby utrzymujące zwierzęta gospodarskie ( bydło, konie, świnie), zobowiązane są do zachowania środków ostrożności gwarantujących bezpieczeństwo otoczeniu, w
    szczególności przy ich wyprowadzaniu w miejsca publiczne, gdzie należy je trzymać na odpowiedniej uwięzi.
    3/ Osoby prowadzące hodowlę zwierząt, takich jak: drób, gołębie, króliki itp. winny przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno – epidemiologiczne (chodzi w
    szczególności o fermy, aby ich lokalizacja nie powodowała zagrożenia dla źródeł wody).
     

    § 10

    Wyznacza się tereny podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania:
    1/ Obowiązkowej deratyzacji podlegają budynki wielorodzinne, obiekty użyteczności publicznej, szkoły i obiekty przemysłowe.
    2/ Obowiązkową deratyzację przeprowadza się corocznie dwa razy w roku tj. wiosną i jesienią.
    3/ Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji spoczywa na właścicielu nieruchomości.
    4/ Deratyzację powinny wykonywać specjalistyczne jednostki, posiadające odpowiednie środki do jej wykonania.
    5/ Terminy i zasady przeprowadzania deratyzacji ogłasza Wójt Gminy Skołyszyn w porozumieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
     

    § 11


    1/ Właściciele nieruchomości są zobowiązani do umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu
    osobom upoważnionym przez Wójta Gminy Skołyszyn.
    2/ W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 ) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2001r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).
     

    § 12


    Naruszenie niniejszego regulaminu jest wykroczeniem, postępowania w tych sprawach toczyć się będą według przepisów postępowania w sprawach o wykroczenia.
     

    § 13

    Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skołyszyn.

    § 14

    Traci moc uchwała Nr I/5/99 Rady Gminy w Skołyszynie z dnia 26 lutego 1999 roku w sprawie ustalenia zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn.

    § 15

    Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

     

    § 16

    Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.
     

    Wiesław Hasiak
    Przewodniczacy Rady Gminy
    w Skołyszynie



    Rejestr zmian odwiedzin: 1369
    Wersja do druku Wersja do druku




    PHP-Nuke jest darmowym oprogramowaniem wydanym na zasadach licencji GNU/GPL.

    Tworzenie strony: 0.656 sekund